forum » RCAD » Szczegóły wykonawcze dźwiagara stalowego.
Autor
Post
adyton

Szczegóły wykonawcze dźwiagara stalowego.

Rysuję stalowy dźwigar kratowy i nasunęła mi się pewna wątpliwość w stosunku do wykonania podpory. W obliczeniach przyjąłem z jednej strony podporę przegubową nieprzesuwną natomiast drugą - przesuwną. W związku z tym chciałbym się dowiedzieć, jak zrealizować podporę przesuwną? Czy wystarczy (czy konieczne w ogóle jest) zastosowanie w blasze podpory np. otworów owalnych? Czy w projekcie wykonawczy powinna się znaleźć jakaś uwaga odnośnie niedokręcania do oporu śrub kotwiących dźwigar po stronie podpory przesuwnej? Z wyników obliczeń z Robota przemieszczenie węzła podporowego wynosi 0,2cm. Więc taka rezerwa jest praktycznie osiągnięta przy otworowaniu blachy pod śruby kotwiące (dźwigar oparty na słubie żelbetowym).

Kolejna sprawa jaka mnie nurtuje to już sprawa typowo wykonawcza - na dźwigarze zaprojektowałem płatwie zetowe. Przygotowuję rysunki wykonawcze i zastanawiam się, czy ze względu na odchyłki montażowe powinny one mieć również jakieś otwory owalne w miejscach podparcia nad dźwigarami?
Czy podpora dźwigara powinna mieć możliwość regulacji montażowej w kierunku podłużnym ustroju - prostopadle do pasów dźwiagara?
Czy zakładając podporę przesuwną przegubową w dźwigarze zasadne jest zakotwienie przy pomocy 4 śrub, czy może wystarczą 2 śruby + otwory owalne w blasze podporowej dźwigara?

Dziękuję za wszelkie sugestie i podpowiedzi. Pozdrawiam.

sekoa

bez tytułu

wydaje mi sie, ze zadaniem podpory przesuwnej jest nieprzekazywanie obciazenia poziomego na inne elementy konstrukcji a wiec zaewniajac przesuwnosc podpory chodzi nam o swobode odksztalcen konstrukcji jak i polaczenia w kier poziomym stad tez wg mnie nie potrzeba stosowania otworow owalnych. Nie chodzi nam o to, zeby konstrukcja "latała" (ale okreslenie:) ale by nie redystrybuowala sil na inne elementy, by laczniki nie ograniczly swobody jej przesuwu. Polaczenie zakladkowe kat a jest do tego przygotowane - mamy podatnosc na lacznikach, jak i luz w otworze zalezny od srednicy srub. Podobnie rzecz ma sie z platwiami - ja nie stosowal bym fasolek. Zreszta mozesz zernac na strone gdzie wrzucilem oparcia platwi na dzwigarach jak i podciagow na slupach zelbetowych z niedawno zrealizowanego projektu - [img522.imageshack.us]. Tam problem byl inny - wykonawca stracil pionowosc glowic slupow - uciekly mu one w skrajnym przypadku o ok 5cm. Dlatego ja bym zachecal do konstrukcji polaczenia dzwigar - slup umozliwiajacej rektyfikacje polaczenia na montazu. Przy zalozeniu slupow monolitycznych prawdopodobnienstwo oschylek jest duze bo dokladnosc wykonania zelbetu to jednak nie to co dla stali. moze np tak - blacha glowicy slupa osadzona w slupie z wystajacymi trzpieniami nagwintowanymi - blacha jak najwieksza, chocby i na cala glowice slupa. Blacha podpory kraty z przygotowanymi otworami do nalozenia na trzpienie. po zmontowaniu nakretka i gotowe.

mam nadzieje ze troche pomoglem
pzdr

adyton

bez tytułu

Dziękuję za odpowiedź.
Zgadzam się z Panem co do unikania "fasolek". Zastanawiam się tylko nad tym w jaki sposób zrealizować połączenie dźwigar - słup, by w przypadku opisanym przez Pana - niedokładność w pionowości słupa żelbetowego móc wyregulować położenie podpory w płaszczyźnie poziomej? Rozumiem, że opisany przez Pana sposób połączenia - płyta z nagwintowanymi trzpieniami ma umożliwić wypoziomowanie dźwigara, nie umożliwia jednak jego regulacji w kierunku poprzecznym - rozstaw dźwigarów. Czy stosuje się taką regulację, czy zakłada, że wykonanie będzie tak dokładne, że wystarczy jedynie rektyfikacja dźwigarów? Co z dopuszczalnymi odchyłkami dla słupów żelbetowych? Wykonawca może się przecież zmieścić w pewnych granicach odchyłki. Co, gdy "ucieknie" 5mm na rozstawie dźwigarów?

tomig

bez tytułu

Przyznaje, że jest to pewien problem..........
Ja osobiście zrobiłem 2 projekty z oparciem kratownicy na słupie żelbetowym bez stosowania rozwiązania umożliwiającego "korekte niedokładnego wykonanaia słupa". Budowa nie zgłaszała problemów - ale wiem że mogą wystąpić. Spotkałem sie z rozwiazaniem, że w blasze podporowej kratownicy były większe otwory na które "szła" podkładka z "prawidłowym" otworem spawana do blachy podporowej kraty po zamontowaniu. To umożliwia ustawienie kratownicy i zapewnia "nie latanie" docelowo kratownicy.

adyton

bez tytułu

Witam,
Może za bardzo wnikam w szczegóły. Na budowie i tak pewnie sobie jakoś poradzą. Wychodzę jednak z takiego założenia, że co się da przewidzieć na etapie projektowania to lepiej zapobiec temu na papierze. Miło jest, gdy tego typu ewentualności są w projekcie wyłapane i środki zaradcze są przedstawione przez projektanta.
Dziekuję za wszelkie sugestie.
Pozdrawiam.

adyton

bez tytułu

Witam,
Może za bardzo wnikam w szczegóły. Na budowie i tak pewnie sobie jakoś poradzą. Wychodzę jednak z takiego założenia, że co się da przewidzieć na etapie projektowania to lepiej zapobiec temu na papierze. Miło jest, gdy tego typu ewentualności są w projekcie wyłapane i środki zaradcze są przedstawione przez projektanta.
Dziekuję za wszelkie sugestie.
Pozdrawiam.

adyton

bez tytułu

Chyba mi się dwa razy kliknęło to samo :).

sekoa

bez tytułu

tak to rozwiazanie z powiekszonymi otworami w blasze kraty jest stosowane - otwory sa powiekszone tylko tez w granicach zdrowej tolerancji i na to podkladka spawana do blachy na montazu:) to co mnie sie akurat zdazylo nie zdaza sie codziennie - ja pamietam konstrukcje w ktorej tez nie bylo regulacji i wszyystko pieknie poskladano. Projektant tez nie moze brac pod uwage wszystkich absurdów jakie sie moga zdazyc na budowie bo by nie spal, nie jadl i wlosy z glowy wyrwał a i tak wszystkiego nie przewidzi :)
pzdr

adyton

bez tytułu

Dziękuję za pomoc. Temat został omówiony wystarczająco dokładnie. Nie ma jak to pomoc doświadczonych kolegów z branży. Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam.

andrzejlesniak

Połączenie wiązara ze słupem żelbetowym.

Mam problem jak zapewnić montaż 4-ch śrub kotwiących na słupie żelbet. na poz.+12m z wystarczającą dokładnością. Jestem geodetą i mam obawy czy przy betonowaniu wystąpią odkształcenia. Z relacji kolegów z branży takie rozwiązanie jest ryzykowne i niezbyt często stosowane. Słupy prefabrykowane ze srubani kotwiącymi to rozwiązanie pewniejsze.

 
forum » RCAD » Szczegóły wykonawcze dźwiagara stalowego.





Autodesk Advance Steel to oprogramowanie BIM do tworzenia dokumentacji wykonawczej konstrukcji stalowych, które automatyzuje procesy modelowania, tworzenia dokumentacji rysunkowej, zestawień materiałowych oraz plików NC. Modelowanie Informacji o Budynku (BIM) to proces oparty na przepływach pracy, pozwalający na płynne, efektywne oraz terminowe realizowanie projektów zgodnie z zaplanowanym budżetem. Autodesk Advance Steel wspomaga pracę inżynierów budownictwa w zakresie projektowania konstrukcji stalowych w 3D zgodnie z technologią BIM.

CADKON+ BASIC jest skutecznym narzędziem CAD do edycji i przeglądania rysunków, posiada pełną kompatybilność ze wszystkimi formatami DWG. Zapewnia użytkownikom proste, naturalne i ekonomiczne rozwiązanie umożliwiające tworzenie oraz edycję rysunków.